Browsing articles in "Segmentering"

Aktiviteter våren 2014

feb 7, 2014   //   by Clementz   //   Företaget, Nyheter, Priselasticitet, Segmentering  //  No Comments

Under våren kommer vi att genomföra ett antal aktiviteter som du som kund kan vara intresserad av. Hör av dig om du är intresserad så berättar vi mer. Aktiviteterna är inte låsta vid datum vid denna tidpunkt men vi är lyhörda för intresset.

Har du önskemål att delta på något av dessa är du välkommen att kontakta oss.

 

Vilka undersökningar tycker ni att vi bör göra?

Det är en av de första frågor vi möter när vi träffar nya företag eller beslutsfattare. Nu finns det inga självklara svar på den frågan eftersom de flesta företag har unika förutsättningar, men det finns tämligen goda riktlinjer kring vad vi tycker man bör göra och varför det bör göras. Lika viktigt som vad som bör göras är också vad som inte bör göras, vi återkommer om detta i ett senare inlägg. Vi stöter ofta på företag som lägger en stor mängd pengar på undersökningar som de faktiskt inte bör göra alls.

Så här kommer en liten miniguide kring vad vi generellt rekommenderar (Kontakta oss gärna så ger vi kostnadsfritt ett förslag på vad vi tycker ni bör göra).

1. Kundnöjdhet

Mät någon form av kundnöjdhet (eller snarlik mätning, typ NPS, Customer Retention mm). Kunderna är navet i verksamheten, och är dom av någon anledning missnöjda så kommer företaget på sikt sannolikt få problem. När vi skriver kundnöjdhet så kan det i sin tur bestå av flera olika typer av studier beroende på typ av företag. Exempelvis en biltillverkare bör kanske titta dels på nöjdhet kring produkten mer övergripande, men även göra ”processmätningar” kring de olika kontaktytor kunden har, ex vid service av bil. Ett B2C företag som Coca Cola kan göra något tämligen enkelt här och snarast baka in NKI studierna i andra studiemodeller. Var noga med att tänka igenom hur ofta dessa mätningar bör göras (Ex: i en bransch med långa cykler kan mätningar genomföras mer sällan, medans i snabbcykliska branscher bör studierna genomföras regelbundet)

2. Medarbetarundersökning.

För företag som är över 20 anställda så får detta anses vara en självklar undersökning. Vad vi tycker är viktigt är att när du anlitar ett företag för att genomföra någon typ av medarbetarundersökning, se till att de kan förklara hur de tänker leverera resultat så att du som chef faktiskt kan åtgärda något i verksamheten. Exempelvis om de anställda är mindre nöjda med sin ”arbetsmiljö” så är det väldigt oprecist för att driva någon typ av reell förändring.

3. Positionering / Segmentering / Konkurrentanalys

Det här gäller i synnerhet B2C företag. Det är oerhört kritiskt att bygga kunskap som kan fungera som en katalysator för marknadsföring och produktutveckling. Positioneringsstudier och olika typer av segmenteringsmodeller är nyckelkomponenter till att trimma företagets erbjudande, ta fram relevanta produkter och marknadsföra dom på rätt sätt, till rätt målgrupp. För B2B företag är det ofta andra parametrar än imageparametrar som gör att företag är framgångsrika (men långt ifrån endast). Här bör snarare ngn typ av konkurrentanalys genomföras för att förstå vad konkurrenterna är bra på / dåliga på för att utveckla det egna företagets USPar.

Samtliga dessa tre är det vanliga för 90% av företagen. Det blir den självklara utgångspunkten för att stå stadigt informationsmässigt. Kontakta oss mer än gärna för en förutsättningslös diskussion om vad ert företag bör göra och framförallt vad ni inte bör göra.

Exempel segmenteringspresentationer

sep 11, 2012   //   by Clementz   //   Internationellt, Kundsegmentering, Nyheter, Segmentering  //  No Comments

För att hitta inspiration för att utveckla verksamheten är det nyttigt att titta utanför Norden emellanåt. I Sverige är det fortfarande väldigt få undersökningsföretag som har kapacitet att ta fram och implementera riktiga segmenteringsmodeller, och bland kommunikationsbyråer är det troligen ännu färre. Därför är det alltid glädjande att se utanför landets gränser för att hitta inspiration hur andra tänker och som kan inspirera framåt och utveckla tankarna kring segmenteringar och målgruppsanalyser.

Här kommer några bra presentationer

Exempel 1

Exempel 2

Vi hoppas att fler företag får upp ögonen för hur segmenteringar kan effektivisera deras vardag och kommer fortsätta lyfta exempel kring hur det går att resonera kring segmenteringar.