Pris- och sortimentsoptimering
Vill du utveckla lönsamheten för en eller flera av dina produkter i en varukategori? Vi erbjuder pris- och sortimentsoptimering till sortiment och kategoriorganisationer. Resultatet av våra insatser leder till
- Prissättning som optimerar lönsamheten.
- Effektiv sortimentsmix.
- Optimal konfiguration i hylla.
Vi har utvecklat en pris- och sortimentsoptimeringsteknik som är unik idag på marknaden. Vi använder oss av en arbetsmodell som bygger på empirisk analys för varje enskild kategori. Med utgångspunkt i försäljningsdata, beteendeanalys, konkurrentdata och en stor mängd erfarenhet modellerar vi fram scenarion och kan ger en prognos över förändring i lönsamhet i kronor och ören. Utöver rena vinster hjälper vi våra uppdragsgivare att förstå mer om kategorierna på djupet, exempelvis:
- Varför prisbarriärer ser ut som de gör och hur dessa kan addresseras.
- Hur köpbeteendet i kategorin påverkas vid justeringar i sortimentet.
- Vilka risker som finns som kan påverka marknaden framåt
- Hur kampanjer påverkar kategorin
- Hur relationen till pris ser ut i kategorin
- Hur olika kundsegment relaterar till pris i en given kategori
- Hur en kanal / kedja kan påverkas i sin helhet av förändringar i en kategori
- Hur kundens beslutsprocess ser ut.
Våra pris- och sortimentsoptimeringstjänster lämpar sig synnerligen väl för all form av detaljhandel men även för många typer av B2B tjänster där utmaningen är i form av pris eller paketeringsutmaningar.
Kontakta oss för hur vi kan hjälpa dig.
Fredrik Clementz
0709-995236