Menybaserad Conjoint

sep 12, 2012   //   by Clementz   //   Conjoint, Nyheter, Priselasticitet  //  No Comments

Utifrån kan man tycka att mycket i undersökningsbranschen står still och att lite händer på marknaden, men sanningen är en annan. I vårt kära Sverige läggs förvisso oerhört lite pengar på R&D när det gäller undersökningar, men internationellt händer det desto mer.

Av det som närmast rör Reflect och som vi är intresserade av, har vi följt utvecklingen av det som kallas MBC (MenuBased Conjoint) sedan en längre tid. Som bekant när man genomför vanliga conjoint studier så är utgångspunkten alltid att en person som besöker en butik/handelsplats väljer en produkt/tjänst. Problemet med denna utgångspunkt är att oerhört många affärer bygger på att kunden köper till extratjänster eller stödprodukter. Tänk er mobiltelefoninköp där kunden köper en extra laddare till exempel, men kanske ett ännu bättre exempel är när en person besöker en hamburgerrestaurang och om den då vill ha extra dipp mm.

MBC skall förhoppningsvis göra att marknadssimuleringar och prognosticeringar blir mer flexibla framgent och ytterligare förstärker möjligheterna för företag att skräddarsy sina erbjudanden. Vi hoppas att få chansen att prova detta tillsammans med någon av våra kunder under det närmaste året.

För att läsa mer om MBC och hur det fungerar

Technical Paper 1
Technical Paper 2

Comments are closed.